Mám zájem o neživou přírodu, geografii a jiné vědy

1. Základy preparace geologických vzorků

Studenti se formou odlehčeného výkladu seznámí se základními metodami práce geologa – preparátora, naučí se “vykopat si” vlastní fosilii, vyzkouší si práci jednak manuální (kladívko, dlátka, jehly), jednak práci s přístrojovou technikou (vibrační dlátka, tlaková pistole).
Z kursu si účastníci odnesou kromě znalostí a zážitků také suvenýr v podobě pěkného minerálu či zkameněliny.

Podrobnosti

Forma

  • Krátká přednáška a laboratorní cvičení

Časová dotace

  • 30 minut přednáška
  • 120 minut cvičení v laboratoři

Počet účastníků

  • Min. 4
  • Max. 8

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.

Pomůcky 

  • Na tuto akci nic nepotřebuješ. Máš-li ale doma nějakou zkamenělinu, minerál nebo zajímavou horninu, můžeš si je přinést a dozvíš se spoustu nových informací.

Program kurzu

  • Studenti se formou odlehčeného výkladu seznámí se základními metodami práce geologa – preparátora, naučí se “vykopat si” vlastní fosilii, vyzkouší si práci jednak manuální (kladívko, dlátka, jehly), jednak práci s přístrojovou technikou (vibrační dlátka, tlaková pistole). Z kurzu si účastníci odnesou kromě znalostí a zážitků také suvenýr v podobě pěkného minerálu či zkameněliny.

Zaměření kurzu

  • Dozvíme se, že pod mýma nohama se ukrývá historie mnoha milionů let. Budeme vědět, která hornina může ukrývat zkameněliny a naopak ve které hledat minerály. Naučíme se takovéto přírodniny rozpoznat, bez poškození vydobýt a odborně vypreparovat. Po absolvování kurzu budu také vědět, kam se za těmito přírodninami vydat do terénu.

2. Fosilní stopy jako paleoekologický indikátor

Výklad zaměřený na interpretaci paleontologického materiálu. Informace o tom, co vše je možné vyčíst z nálezu fosilních stop. Studenti se naučí rozpoznávat, v jakém prostředí fosilie vznikala – v jaké hloubce pod mořskou hladinou, v jaké době, při jaké teplotě atd. Cílem je naučit se rekonstruovat paleoekosystém – tzn. udělat si obrázek o tom, “jak to tam tehdy vypadalo”.

Podrobnosti

Forma

  • Přednáška s praktickou ukázkou

Časová dotace

  • 60 minut teoretické okénko

Počet účastníků

  • Min. 4
  • Max. 16

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.

Pomůcky 

  • Na tuto akci nic nepotřebuješ.

Program kurzu

  • Výklad zaměřený na interpretaci paleontologického materiálu. Informace o tom, co vše je možné vyčíst z nálezu fosilních stop. Studenti se naučí rozpoznávat, v jakém prostředí fosilie vznikala – v jaké hloubce pod mořskou hladinou, v jaké době, při jaké teplotě atd. Cílem je naučit se rekonstruovat paleoekosystém – tzn. udělat si obrázek o tom, “jak to tam tehdy vypadalo”.

Zaměření kurzu

  • Zjistíme, že živé organismy se v historii Země chovaly stejně jako dnes, tudíž že hledaly potravu, chránily se před predátory, bojovaly o rozmnožování atd. Poznám, že řada těchto životních projevů se zachovala v podobě fosilních stop. Co je ale nejdůležitější – naučím se v těchto stopách číst a interpretovat řadu faktorů, které v tehdejším prostředí probíhaly.

3. Principy geologického průzkumu v zahraničí

Neformální povídání o geologických výzkumech v zahraničí – zážitky a perličky z výzkumů v Evropě i ve světě. Studenti se dozví, jak se nenechat sežrat ledním medvědem při odběrech hornin v Grónsku, či krokodýlem při sběru fosilních ústřic na Madagaskaru.
Výklad je spojen s ukázkami přírodnin, bude možnost prohlédnout si pravý dinosauří obratel, velrybí kostici nebo jantar s fosilním hmyzem.

Podrobnosti

Forma

  • Přednáška s praktickou ukázkou a diskuzí.

Časová dotace

  • 60 minut

Počet účastníků

  • Min. 4
  • Max. 16

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.

Pomůcky 

  • Na tuto akci nic nepotřebuješ.

Program kurzu

  • Neformální povídání o geologických výzkumech v zahraničí – zážitky a perličky z výzkumů v Evropě i ve světě. Studenti se dozví, jak se nenechat sežrat ledním medvědem při odběrech hornin v Grónsku, či krokodýlem při sběru fosilních ústřic na Madagaskaru. Výklad je spojen s ukázkami přírodnin, bude možnost prohlédnout si pravý dinosauří obratel, velrybí kostici nebo jantar s fosilním hmyzem.

Zaměření kurzu

  • Dozvím se, co obnáší vědecká práce v zahraničí. Uslyším řadu zajímavých příběhů, historek i rad, které mě možná mohou inspirovat při mém budoucím studiu nebo kariéře. Seznámím se s cestovateli a badateli, kteří vždy rádi poradí a motivují.

4. Jak (ne)lhát statistikou

Je statisticky dokázáno… . Čísla jasně ukazují, že … . Jak se nenechat zmást statistikami a výsledky statistických analýz. Čemu můžeme věřit a jak odhalíme statistického podvodníka.
V rámci semináře objasníme, co to vlastně statistika je a jaký je rozdíl mezi statistikou a statistikulací. Dále si povíme, k čemu je nám statistika dobrá a na jaké důležité výstupy se dívat, při přijímání statistických výsledků. 
Vše proběhne zábavnou formou bez jediného vzorečku.

Podrobnosti

Forma

  • Krátké teoretické okénko formou přednášky a laboratorní cvičení

Časová dotace

  • 45 minut teoretické okénko

Počet účastníků

  • Min. 3
  • Max. 12

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.

Pomůcky 

  • Na tuto akci nic nepotřebuješ.

Program kurzu

  • Je statisticky dokázáno… . Čísla jasně ukazují, že … . Jak se nenechat zmást statistikami a výsledky statistických analýz. Čemu můžeme věřit a jak odhalíme statistického podvodníka. V rámci semináře objasníme, co to vlastně statistika je a jaký je rozdíl mezi statistikou a statistikulací. Dále si povíme, k čemu je nám statistika dobrá a na jaké důležité výstupy se dívat, při přijímání statistických výsledků. Vše proběhne zábavnou formou bez jediného vzorečku.

Zaměření kurzu

  • Naučíme se základům statistického uvažování. Jak funguje statistika a na jakých principech je založeno statistické zpracování dat. Zjistíme, k čemu se statistika hodí a jak se s její pomocí zorientovat v záplavě „zaručených a statisticky podložených informací“, které se na mne hrnou ze všech stran.

5. Statistika nuda je, má však cenné údaje

Co vše se o nás samotných skrývá ve statistických ročenkách?  Co jsou to statistiky a jak se zjišťují? Cílem semináře je prezentace zajímavých zjištění ukrytých ve statistických ročenkách a studiích. Budou objasněny důvody sběru dat a formy jeho realizace.
Povíme si, jak výsledky atraktivně prezentovat a co je to infografika.

Podrobnosti

Forma

  • Přednáška spojená s diskuzí.

Časová dotace

  • 70 minut

Počet účastníků

  • Min. 3
  • Max. 12

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.

Pomůcky 

  • Na tuto akci nic nepotřebuješ.

Program kurzu

  • Co vše se o nás samotných skrývá ve statistických ročenkách? Co jsou to statistiky a jak se zjišťují? Cílem semináře je prezentace zajímavých zjištění ukrytých ve statistických ročenkách a studiích. Budou objasněny důvody sběru dat a formy jeho realizace. Povíme si, jak výsledky atraktivně prezentovat a co je to infografika.

Zaměření kurzu

  • Zjistím, co vše se o mne a o lidech, věcech a událostech kolem mne dá zjistit s pomocí statistiky. Dozvím se, jak se vlastně sbírají data, jak se zpracovávají a jak získané informace vhodně prezentovat.

6. Zasažen bleskem

Máme se opravdu bát zásahu bleskem? A co pádu letadla? Kdy konečně vyhrajeme v loterii?
A vyplatí se nám uzavřená pojistka? V rámci semináře objasníme základy teorie pravděpodobnosti a pravděpodobnostního počtu. Popovídáme si o náhodě, šanci na úspěch
a zákonu velkých čísel. Ukážeme si, proč nakonec kasíno vždycky vyhraje a jak se správně rozhodovat při nejistotě. Výklad doplní praktické příklady z každodenního života z pera profesora statistiky Jeffreyho S. Rosenthala.

Podrobnosti

Forma

  • Přednáška spojená s diskuzí.

Časová dotace

  • 45 minut

Počet účastníků

  • Min. 3
  • Max. 12

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.

Pomůcky 

  • Na tuto akci nic nepotřebuješ.

Program kurzu

  • Máme se opravdu bát zásahu bleskem? A co pádu letadla? Kdy konečně vyhrajeme v loterii? A vyplatí se nám uzavřená pojistka? V rámci semináře objasníme základy teorie pravděpodobnosti a pravděpodobnostního počtu. Popovídáme si o náhodě, šanci na úspěch a zákonu velkých čísel. Ukážeme si, proč nakonec kasíno vždycky vyhraje a jak se správně rozhodovat při nejistotě. Výklad doplní praktické příklady z každodenního života z pera profesora statistiky Jeffreyho S. Rosenthala.

Zaměření kurzu

  • Naučím se jaký je pohled statistika na pravděpodobnost a že může být poněkud jiný, než jak jej znám z výuky matematiky na střední škole. Zjistím, jak lze pravděpodobnost vypočítat a jak my lidé pravděpodobnost určitých jevů a událostí vnímáme. Dozvím se také proč se kasinům raději vyhýbat velkým obloukem.

7. Skákající žába

Lze s pomocí statistiky odvodit, že žába bez nohou je hluchá? Mají obézní školáci opravdu vyšší IQ?  Dosáhli jsme ohromujícího závěru nebo je výsledek jen pouhou náhodou?
V rámci semináře objasníme základní principy příčinnosti a závislosti, způsoby jejich zkoumání a metody sběru dat. Povíme si také o trendech, a to nejen v módě.

Podrobnosti

Forma

  • Přednáška spojená s diskuzí

Časová dotace

  • 45 minut

Počet účastníků

  • Min. 3
  • Max. 12

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.

Pomůcky 

  • Na tuto akci nic nepotřebuješ.

Program kurzu

  • Lze s pomocí statistiky odvodit, že žába bez nohou je hluchá? Mají obézní školáci opravdu vyšší IQ? Dosáhli jsme ohromujícího závěru nebo je výsledek jen pouhou náhodou? V rámci semináře objasníme základní principy příčinnosti a závislosti, způsoby jejich zkoumání a metody sběru dat. Povíme si také o trendech, a to nejen v módě.

Zaměření kurzu

  • Zjistím, jak lze s pomocí statistiky posoudit vzájemné souvislosti událostí kolem nás. Zjistím, co je to korelace a regrese, jak je lze využívat v každodenním životě a že s jejich pomocí lze dokonce předpovídat budoucnost (alespoň někdy).

8. 3D modelování krajiny

Cílem kurzu je účastníkům představit možnosti tvorby 3D modelů okolní krajiny s využitím nových a přitom běžně dostupných technologií (počítač, fotoaparát/mobil). Účastníci kurzu se seznámí s principy tvorby 3D modelů, jak oblasti/objekty správně nafotit, jak získané fotografie zpracovat do podoby 3D modelu a následně publikovat v 3D galerii na internetu.

Podrobnosti

Forma

  • Praktický seminář.

Časová dotace

  • 90 minut

Počet účastníků

  • Min. 3
  • Max. 12

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.

Pomůcky 

  • Fotoaparát nebo mobilní telefon s fotoaparátem.

Program kurzu

  • Cílem kurzu je účastníkům představit možnosti tvorby 3D modelů okolní krajiny s využitím nových a přitom běžně dostupných technologií (počítač, fotoaparát/mobil). Účastníci kurzu se seznámí s principy tvorby 3D modelů, jak oblasti/objekty správně nafotit, jak získané fotografie zpracovat do podoby 3D modelu a následně publikovat v 3D galerii na internetu.

Zaměření kurzu

  • Odneseme si základní informace o 3D modelech krajiny. Vytvoříme si vlastní 3D model zvoleného objektu, který budu moci zveřejnit v online galerii pro sdílení s ostatními.