Mám zájem o chemii a technologii

1. Chemická laboratoř a bezpečnost práce v laboratoři

Tento blok musí absolvovat každý, kdo bude mít zájem o laboratorní cvičení bez ohledu na počet absolvovaných laboratoří. Jedná se o první blok z cyklu laboratoří. Zájemci o laboratoře budou proškoleni z hlediska bezpečnosti práce a ochrany zdraví v laboratoři.
Během této přednášky se zájemci seznámí s harmonogramem a programem laboratoří.

Ve druhé části se povede diskuze s účastníky o chemii a životním prostředí. Jak chemie a životní prostředí spolu souvisí, jak chemici na životní prostředí nahlíží? Jak chemici mohou životní prostředí chránit? A proč by to vlastně dělali? To jsou otázky, kterými se budeme na prvním bloku zabývat.

První blok vyvrcholí exkurzí do laboratoří, kde se účastníci seznámí se specifiky laboratorního prostředí, základní terminologií a laboratorními pomůckami.

Podrobnosti

Forma

  • Úvodní přednáška o chemii a o práci v laboratoři, školení bezpečnosti práce, exkurze do laboratoří.

Časová dotace

  • 60 – 120 minut

Počet účastníků

  • Min. 3
  • Max. 12

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.

Pomůcky 

  • Dobrou náladu a chuť učit se něco nového, jinak na tento kurz nic nepotřebuješ.

Program kurzu

  • Tento blok musí absolvovat každý, kdo bude mít zájem o laboratorní cvičení bez ohledu na počet absolvovaných laboratoří. Jedná se o první blok z cyklu laboratoří. Zájemci o laboratoře budou proškoleni z hlediska bezpečnosti práce a ochrany zdraví v laboratoři. Během této přednášky se zájemci seznámí s harmonogramem a programem laboratoří.
  • Ve druhé části se povede diskuze s účastníky o chemii a životním prostředí.
  • Jak chemie a životní prostředí spolu souvisí, jak chemici na životní prostředí nahlíží?
  • Jak chemici mohou životní prostředí chránit? A proč by to vlastně dělali?
  • To jsou otázky, kterými se budeme na prvním bloku zabývat.
  • První blok vyvrcholí exkurzí do laboratoří, kde se účastníci seznámí se specifiky laboratorního prostředí, základní terminologií a laboratorními pomůckami.

Zaměření kurzu

  • Naučíme se, bezpečně chovat v laboratoři, seznámím se s chemií a jejím vztahem k životnímu prostředí. Osvojím si základními chemickými pojmy, se kterými budeme v dalších kurzech pracovat.

2. Kovy a životní prostředí, chelatometrické stanovení kovů ve vzorku vody

Účastníci se v krátkosti seznámí s problematikou kovů s ohledem na  životní prostředí a na lidské zdraví. Dozví se, jak se kovy v různých matricích stanovují.

V laboratorním cvičení si účastníci zkusí jednu metodu, tedy stanovení kovů v roztoku tzv. chelatometrickou titrací. Touto metodou se dají stanovit kovy, které jsou odpovědné za tvrdost vody. Zájemci si tedy mohou přinést vlastní vzorek vody, který podrobí analýza na tvrdost vody. V případě zájmu si účastníci mohou zkusit chelatometricky stanovit i jiné kovy ve vzorku vody.

Poté si sedneme a vyhodnotíme si naměřená data. Kdo bude mít nejtvrdší vodu a co to znamená?

Podrobnosti

Forma

  • Krátké teoretické okénko formou přednášky a laboratorní cvičení

Časová dotace

  • 30 minut teoretické okénko
  • 120 minut laboratoří včetně vyhodnocení výsledků a případnou diskuzí

Počet účastníků

  • Min. 3
  • Max. 12

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.
  • Je nutné absolvovat první zmíněný kurz o bezpečnosti práce. Bez toho do laborky nemůžete.

Pomůcky 

  • Pokud máš, přines si vlastní plášť. Pokud nemáš, nevadí, nějaký ti půjčíme.
  • Vlastní vzorek vody – ideálně pitné z vodovodu/studánky. Objem aspoň 1 litr.

Program kurzu

  • Účastníci se v krátkosti seznámí s problematikou kovů s ohledem na životní prostředí a na lidské zdraví. Dozví se, jak se kovy v různých matricích stanovují.
  • V laboratorním cvičení si účastníci zkusí jednu metodu, tedy stanovení kovů v roztoku tzv. chelatometrickou titrací. Touto metodou se dají stanovit kovy, které jsou odpovědné za tvrdost vody. Zájemci si tedy mohou přinést vlastní vzorek vody, který podrobí analýza na tvrdost vody. V případě zájmu si účastníci mohou zkusit chelatometricky stanovit i jiné kovy ve vzorku vody.
  • Poté si sedneme a vyhodnotíme si naměřená data.
  • Kdo bude mít nejtvrdší vodu a co to znamená?

Zaměření kurzu

  • Naučíme se, manipulovat se základními chemikáliemi a laboratorními pomůckami. Naučím se jednu z velice hojně užívaných odměrných analýz. Navíc porozumím problematice kovů v životním prostředí a jejich vlivu na lidské zdraví. Zjistím, jestli máš doma tvrdou vodu.

3. Hmota a záření, fotokatalytické čištění odpadních vod

Účastníci se během krátké přednášky dozví o interakci světla s látkami. Co se s látkami děje, když na ně svítí sluníčko? Jak těchto interakcí využít v analytické chemii nebo při čištění odpadních vod a plynů? Na to se budeme snažit odpovědět během krátké přednášky.

Teoretické poznatky si účastníci poté sami odzkouší při fotokatalytickém odbourání barviček pomocí fotokatalýzy. Ač je celá reakce doprovázená okem viditelným odbarvováním, tak se studenti dozví, že okometrie není průkazný nástroj a vzorky si budou měřit na UV-vis spektrofotometru,
kde úbytek látky podloží empiricky.

Bude-li příznivé počasí, experimenty mohou běžet pro srovnání i na sluníčku.
Účastníci si tak budou moci porovnat účinnost degradace při přirozeném a umělém osvitu.

Podrobnosti

Forma

  • Krátké teoretické okénko formou přednášky a laboratorní cvičení

Časová dotace

  • 30 minut teoretické okénko
  • 120 minut laboratoří včetně vyhodnocení výsledků a případnou diskuzí

Počet účastníků

  • Min. 3
  • Max. 12

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.

Pomůcky 

  • Pokud máš, přines si vlastní plášť. Pokud nemáš, nevadí, nějaký ti půjčíme.

Program kurzu

  • Účastníci se během krátké přednášky dozví o interakci světla s látkami. Co se s látkami děje, když na ně svítí sluníčko? Jak těchto interakcí využít v analytické chemii nebo při čištění odpadních vod a plynů? Na to se budeme snažit odpovědět během krátké přednášky.
  • Teoretické poznatky si účastníci poté sami odzkouší při fotokatalytickém odbourání barviček pomocí fotokatalýzy. Ač je celá reakce doprovázená okem viditelným odbarvováním, tak se studenti dozví, že okometrie není průkazný nástroj a vzorky si budou měřit na UV-vis spektrofotometru, kde úbytek látky podloží empiricky.
  • Bude-li příznivé počasí, experimenty mohou běžet pro srovnání i na sluníčku. Účastníci si tak budou moci porovnat účinnost degradace při přirozeném a umělém osvitu.

Zaměření kurzu

  • Naučíme se, jak může světlo interagovat s hmotou, jak jsou takové interakce důležité pro životní prostředí a jak lze záření využít v analytické chemii nebo technologii čištění odpadních vod.
  • Naučíme se ovládat základní optickou aparaturu určenou pro takový druh experimentů.
  • Osvojíme si práci na spektrofotometru, což je základní instrumentální technika hojně využívaná v jakékoliv chemické a biologické laboratoři.

4. Analýza reálných vzorků – Stanovení kofeinu v nealkoholických nápojích

Během přednášky se studenti seznámí, jak analyzovat reálné a značně složité vzorky a jaké metody se pro to hodí. Poté si sami vyzkouší analýzu na kapalinovém chromatografu, kterou pro tyto účely můžeme použít.

Zájemci si mohou stanovit např. obsah kofeinu v colových nápojích, kávě, čaji, energetických nápojích apod.

Poté si sedneme a vyhodnotíme si naměřená data. Prodiskutujeme výsledky a případně porovnáme, zda se koncentrace látek liší oproti tomu, co uvádí výrobci.

Podrobnosti

Forma

  • Krátké teoretické okénko formou přednášky a laboratorní cvičení

Časová dotace

  • 30 minut teoretické okénko
  • 120-180 minut laboratoří včetně vyhodnocení výsledků a případnou diskuzí.

Počet účastníků

  • Min. 3
  • Max. 12

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.

Pomůcky 

  • Pokud máš, přines si vlastní plášť. Pokud nemáš, nevadí, nějaký ti půjčíme.

Program kurzu

  • Nejprve si krátce povíme, co tvoří svět a hlavně, jak vidět svět, který pouhým okem nevidíme. Společně pak prozkoumáme tajemný svět mikroorganismů a jak na to, abychom se o něm něco dozvěděli.

Zaměření kurzu

  • Naučíme se, jak na bakterie, abychom je viděli na vlastní oči. Jak pěstovat mikroorganismy v laboratoři. Jak prozkoumat vodu a zjistit, co v ní žije. Naučíme se několik metod mikrobiologů, jak v tomto tajemném světě mikroorganismů hledat a bádat.

5. Exkurze do světa instrumentálních technik aneb nic není jako v kriminálkách

Tento blok bude ryze exkurzní. Účastníci navštíví různé univerzitní laboratoře, kde se seznámí s rozmanitými instrumentálními technikami. Dozvíš se, které techniky se používají, co těmito přístroji můžeme zjistit a k čemu to je dobré.

Podrobnosti

Forma

  • Exkurze do různých laboratoří.

Časová dotace

  • 120 minut

Počet účastníků

  • Min. 3
  • Max. 12

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne a odpoledne.

Pomůcky 

  • Kromě dobré nálady a své zvídavosti nepotřebuješ vůbec nic.

Program kurzu

  • Tento blok bude ryze exkurzní. Účastníci navštíví různé univerzitní laboratoře, kde se seznámí s rozmanitými instrumentálními technikami. Dozvíš se, které techniky se používají, co těmito přístroji můžeme zjistit a k čemu to je dobré.

Zaměření kurzu

  • Získáme přehled o rozmanitých instrumentálních technikách, které se v chemii dnes používají.

6. Fytoremediace aneb jak rostliny čistí životní prostředí

Jelikož pokusy s rostlinami jsou na delší dobu a v rámci jednoho cvičení byste neviděli výsledek, bude hlavní částí programu přednáška, kde se dozvíte, co to je fytoremediace, jak může pomoci při čištění životního prostředí, jaké jsou její výhody a nevýhody ve srovnání s jinými postupy, které rostliny se pro ni hodí více a které méně a proč.

Podíváte se na probíhající pokusy, dozvíte se, co u nás aktuálně řešíme a jak se dá velmi jednoduše a rychle získat důležité údaje o rostlinách

Zbyde i prostor pro vaše dotazy a komentáře

Podrobnosti

Forma

  • Přednáška + ukázka probíhajících pokusů s komentářem

Časová dotace

  • 60 minut přednáška teorie a příkladů z praxe + 40 minut návštěva zázemí s probíhajícími pokusy s komentářem a ukázkou měření využívaného při průběžném monitoringu

Počet účastníků

  • Min. 3
  • Max. 20

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.
  • V období vegetačního klidu (listopad-březen) jsou rostliny ostříhané, nemůže tedy proběhnout návštěva probíhajících pokusů a kurz by probíhal pouze v učebně (přednáška + ukázka měření).

Pomůcky 

  • Kromě dobré nálady a své zvídavosti nepotřebuješ vůbec nic.

Program kurzu

  • Jelikož pokusy s rostlinami jsou na delší dobu a v rámci jednoho cvičení byste neviděli výsledek, bude hlavní částí programu přednáška, kde se dozvíte, co to je fytoremediace, jak může pomoci při čištění životního prostředí, jaké jsou její výhody a nevýhody ve srovnání s jinými postupy, které rostliny se pro ni hodí více a které méně a proč.
  • Podíváte se na probíhající pokusy, dozvíte se, co u nás aktuálně řešíme a jak se dá velmi jednoduše a rychle získat důležité údaje o rostlinách
  • Zbyde i prostor pro vaše dotazy a komentáře.

Zaměření kurzu

  • Naučíme se, jak je možné využívat rostliny k čištění životního prostředí a proč má smysl to dělat. Zjistíme, že i velmi jednoduše můžu získat důležité údaje o rostlinách.

7. Čištění odpadních vod pomocí sorpce

Laboratorní úloha bude zaměřena na odstranění kontaminantů z vody pomocí sorbentu.
Jedním z nejznámějších a nejužívanějších sorbentů je aktivní uhlí. Jaké množství polutantu jsou aktivní uhlí či jiné sorbenty schopny pohltit? Jaké jsou výhody a nevýhody sorpce?
Jak experimentálně sorpci provést? Jak sledovat účinnost sorpce?
To vše se dozvíš a hlavně vyzkoušíš na tomto kurzu.

Podrobnosti

Forma

  • Krátké teoretické okénko formou přednášky a laboratorní cvičení

Časová dotace

  • 30 minut teoretické okénko
  • 120 minut laboratoří včetně vyhodnocení výsledků a případnou diskuzí

Počet účastníků

  • Min. 4
  • Max. 12

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.
  • Je nutné absolvovat první zmíněný kurz o bezpečnosti práce. Bez toho do laborky nemůžete.

Pomůcky 

  • Pokud máš, přines si vlastní plášť. Pokud nemáš, nevadí, nějaký ti půjčíme.

Program kurzu

  • Laboratorní úloha bude zaměřena na odstranění kontaminantů z vody pomocí sorbentu.
  • Jedním z nejznámějších a nejužívanějších sorbentů je aktivní uhlí. Jaké množství polutantu jsou aktivní uhlí či jiné sorbenty schopny pohltit? Jaké jsou výhody a nevýhody sorpce?
  • Jak experimentálně sorpci provést? Jak sledovat účinnost sorpce?
  • To vše se dozvíš a hlavně vyzkoušíš na tomto kurzu.

Zaměření kurzu

  • Dozvíme se něco o sorpci kontaminantů jako metodě používané při čištění a úpravě vod.
  • Osvojíme si experimentální uspořádání využívající sorpci.
  • Otestujeme sorbent a popíšeme ho z hlediska účinnosti a kapacity.

8. Izolujeme látku ze směsi

Reálné vzorky jsou složitou matricí, která se vždy skládá z mnoha různých látek. Ty jsou chemicky i fyzikálně velice odlišné. Chceme-li z této složité matrice získat jednu látku, musíme ji izolovat. K tomu slouží celá řada metod.
Některé z nich si během tohoto kurzu vyzkoušíme:
Jak izolovat jednu látku z kapaliny, která je složena z více různých látek?
Jak izolovat látku z pevných částic (např. kofein z kávy)?
To vše si budeš moci vyzkoušet během tohoto kurzu.

Podrobnosti

Forma

  • Krátké teoretické okénko formou přednášky a laboratorní cvičení

Časová dotace

  • 30 minut teoretické okénko
  • 120 minut laboratoří včetně vyhodnocení výsledků a případnou diskuzí

Počet účastníků

  • Min. 3
  • Max. 12

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.
  • Je nutné absolvovat první zmíněný kurz o bezpečnosti práce. Bez toho do laborky nemůžete.

Pomůcky 

  • Pokud máš, přines si vlastní plášť. Pokud nemáš, nevadí, nějaký ti půjčíme.

Program kurzu

  • Reálné vzorky jsou složitou matricí, která se vždy skládá z mnoha různých látek. Ty jsou chemicky i fyzikálně velice odlišné. Chceme-li z této složité matrice získat jednu látku, musíme ji izolovat. K tomu slouží celá řada metod. Některé z nich si během tohoto kurzu vyzkoušíme:
  • Jak izolovat jednu látku z kapaliny, která je složena z více různých látek?
  • Jak izolovat látku z pevných částic (např. kofein z kávy)?
  • To vše si budeš moci vyzkoušet během tohoto kurzu.

Zaměření kurzu

  • Pochopíme, že reálné vzorky jsou složitou matricí a vyzkoušíme si, jak k takovému vzorku přistupovat, chceme-li z něj získat pouze jednu látku.

9. Analýza reálných vzorků II – Stanovení kapsaicinu v chilli papričkách

V teoretickém okénku se dozvíte některé zajímavosti a základní informace o tom čím je způsobena pálivost chilli papriček. Navážeme na to krátkou besedou o tom, jak zpracovat a měřit reálné vzorky. V laboratoři si připravíme vzorek pro vlastní analýzu na kapalinovém chromatografu (HPLC) a následně změříme obsah kapsaicinu, jehož obsah odpovídá míře pálivosti.

Podrobnosti

Forma

  • Krátké teoretické okénko formou přednášky a laboratorní cvičení

Časová dotace

  • 30 minut teoretické okénko
  • 60-180 minut laboratoří včetně vyhodnocení výsledků a případnou diskuzí.

Počet účastníků

  • Min. 3
  • Max. 12

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.

Pomůcky 

  • Pokud máš, přines si vlastní plášť. Pokud nemáš, nevadí, nějaký ti půjčíme.
  • Dále vzorek chilli, u kterého chcete zjistit, jak moc je skutečně pálivé. Pokud si papričky nepřineseš, poskytneme nějaké z naší sbírky. Můžeme si změřit, jaký je rozdíl obsahu kapsaicinu mezi Carolinou Reaper a Jalapeño.

Program kurzu

  • V teoretickém okénku se dozvíte některé zajímavosti a základní informace o tom čím je způsobena pálivost chilli papriček. Navážeme na to krátkou besedou o tom, jak zpracovat a měřit reálné vzorky. V laboratoři si připravíme vzorek pro vlastní analýzu na kapalinovém chromatografu (HPLC) a následně změříme obsah kapsaicinu, jehož obsah odpovídá míře pálivosti.

Zaměření kurzu

  • Zjistíme, co určuje pálivost chilli. Dále se naučíme se základní úkony v laboratoři, jako je vážení na přesných analytických vahách, pipetování organických rozpouštědel, extrakce látek z reálné matrice a analýza. A hlavně je to jedinečná příležitost zkusit si měření na vysokotlakém kapalinovém chromatografu.

10. Vyrábíme mýdlo

Na tomto workshopu si vyrobíme vlastní první mýdlo a získáte základní informace a dovednosti. Poté se můžete věnovat výrobě mýdla i doma, jako to dělá spousta lidí, kteří dávají přednost vlastním výrobkům před kupovanými průmyslovými mýdly. Domácí mýdla jsou i ideální dárky pro rodinu. Navíc, mýdlo je základní kámen civilizace, jak řekl Tyler Durden. V případě zombie apokalypsy tak můžete obnovit svět.

Podrobnosti

Forma

  • Krátké teoretické okénko formou přednášky a laboratorní cvičení

Časová dotace

  • 30 minut teoretické okénko
  • 60 minut laboratoří včetně vyhodnocení výsledků a případnou diskuzí

Počet účastníků

  • Min. 3
  • Max. 12

Lektoři

Začátek kurzu

  • Po domluvě s kontaktní osobou – lze přizpůsobit vašim požadavkům. Kurz může probíhat dopoledne, odpoledne nebo i navečer. Zkrátka a dobře, jak se to bude hodit vám a bez zameškání hodin ve škole.
  • Je nutné absolvovat první zmíněný kurz o bezpečnosti práce. Bez toho do laborky nemůžete.

Pomůcky 

  • Pokud máte, přines si vlastní plášť. Pokud nemáte, nevadí, nějaký půjčíme.
  • Dále si můžete přinést vlastní suroviny: např. kostku vepřového sádla, slunečnicový olej, kokosový olej. Dále to, čím chcete mýdlo ovonět (sušené bylinky, esenciální olej) a obarvit (vhodná barviva). Pokud se vám nechce nic shánět, tak nevadí, vybavíme vás z našich laboratorních zásob.

Program kurzu

  • Na tomto workshopu si vyrobíme vlastní první mýdlo a získáte základní informace a dovednosti. Poté se můžete věnovat výrobě mýdla i doma, jako to dělá spousta lidí, kteří dávají přednost vlastním výrobkům před kupovanými průmyslovými mýdly. Domácí mýdla jsou i ideální dárky pro rodinu. Navíc, mýdlo je základní kámen civilizace, jak řekl Tyler Durden. V případě zombie apokalypsy tak můžete obnovit svět.

Zaměření kurzu

  • Zjistíme, jak vyrobit tak nezbytnou věc, jako je mýdlo, s použitím běžně dostupných surovin, které má většina lidí doma.